Zegar biologiczny
Styczeń 2, 2018
0

O, której godzinie najlepiej regeneruje się wątroba i kiedy odpoczywamy, a kiedy aktywnie działamy

Nieważne jaki masz plan dnia. Twój organizm i tak działa według zegara biologicznego. Jeśli dostosujemy się do jego rytmu, będziemy funkcjonowali efektywniej. Na szczęście u każdego z nas ten wewnętrzny zegar tyka podobnie.

Czyli jak dokładnie działa nasz zegar?

Jeśli rozpoznasz rytm swojego organizmu wtedy funkcjonowanie jest lepsze. Według naukowców z Hajfy dla większości z Nas najlepsze pory snu to od 24 do 6 rano, a potem miedzy 14, a 16. Godzina 6 to najlepszy czas pobudki.

Więc teraz poniżej nasz najbardziej optymalny i zdrowy czas na aktywności

6.00

Organizm się wybudza

Wraz z pobudką podnosi się poziom kortyzolu, hormonu stresu, podwyższa się ciśnienie. Wtedy najefektywniej pracuje jelito grube. Warto wtedy ten czas wykorzystać na aktywność fizyczną. Najgorszy wtedy czas jest na papierosy i alkohol. Nie jest to dobre dla naszego organizmu.

7.00

Czas na śniadanie

Ciśnienie krwi jest wysokie. Rozbudza się układ trawienny. Domaga śniadania. Wtedy możemy się najeść, bo mamy pewność, że nie pójdzie nam w boczki.

8.00

Poziom hormonów wzrasta

O tej porze hormony w tym i te płciowe są o 6 razy bardziej aktywne niż w ciągu innych pór dnia i wieczoru.

9.00

Uważaj na stres

Przed południem ryzyko udaru i zawału wzrasta. Więc na spokojnie dozuj sobie emocje i unikaj stresu.

10.00

Doskonały czas na pracę

Aż do godziny 13 umysł będzie dobrze nakręcony do wysiłku intelektualnego. Najlepiej pracuje też trzustka, więc ta pora to także idealny czas do przekąski nawet tej niezdrowej.

11.00

Szczytowa forma serca

Serce o tej porze w bardzo dobrej kondycji zaopatruje cały organizm w krew. To najlepszy czas dla naszej pamięci.

12.00

Żołądek woła jeść

W tym czasie produkuje on najwięcej soku żołądkowego. Warto wtedy zjeść energetyczny posiłek. Forma intelektualna lekko spada.

13.00

Kryzys

To ciężki czas. Wątroba zatrzymuje glikogen i mięśnie odczuwają spadek energii.

14.00

Drzemka

Idealna pora na dobry sen. Ten sen jest dobry. Chociaż to bardziej drzemka niż sen.

15.00

Dentysta?

Zarówno nasze mięśnie i poziom odczuwania bólu są wtedy najmniejsze. Warto wybrać się wtedy na leczenie do dentysty. Trawienie także wtedy jest niemal idealne dlatego obiad o tej porze to strzał w dziesiątkę.

16.00

Znowu energia

O tej porze znowu mamy powrót energii.

17.00

Poprawia się krążenie krwi, praca nerek jest lepsza. To super pora na aktywność sportową, a także na dbanie o urodę.

18.00

Dotleniajmy się

Nasze płuca najlepiej pracują, idźmy na spacer.

19.00

Jest spokojniej

Nasze tempo zwalnia, ciśnienie się obniża, pomalutku słabnie koncentracja.

20.00

Organizm szykuje się do snu. O tej porze zróbmy peeling lub maseczkę, skóra się regeneruje.

21.00

Nie podjadaj

Żołądek już nie produkuje soków trawiennych. Nie pracuje już trzustka. To co teraz zjemy będzie nam zalegać aż do rana w naszym przewodzie pokarmowym.

22.00

Sen, Sen

Teraz to najlepsza pora na sen, wydziela się hormon wzrostu w bardzo dużym stężeniu.

23.00

Zwolniona przemiana materii

Testosteron spada, koncentracja też.

24.00

Regeneracja jest lepsza

Szczególnie naszej skóry.

Teraz już tylko zdrowy sen i odpoczynek.