Kiszonki i soki z kiszonych warzyw
Październik 8, 2015
0

Często mówi się o tym, że człowiek powinien spożywać dużo świeżych owoców i warzyw. Zawarte w nich witaminy i składniki mineralne mają istotny wpływ na stan zdrowia ludzkiego organizmu, jednak swoją dietę warto wzbogacić także o kiszonki. Kiszenie owoców i warzyw to nie tylko sposób na zabezpieczenie ich przed zepsuciem, lecz także bardzo dobra metoda na przyrządzenie smacznego, a zarazem zdrowego pożywienia.

Jedną z najważniejszych zalet kiszonek jest fakt, że zawierają cenny dla naszego organizmu kwas mlekowy. To naturalny probiotyk, który powstaje w trakcie fermentacji warzyw i owoców. Substancja ta ma takie same działanie jak sztuczne probiotyki, a zatem reguluje florę bakteryjną jelit, ograniczając tym samym ryzyko rozwoju chorób grzybiczych. Jednocześnie kwas mlekowy oczyszcza organizm, wspomaga trawienie pokarmów i wchłanianie produktów przemiany materii oraz ogranicza poziom cholesterolu. Ponadto bierze udział w syntezowaniu niektórych witamin z grupy B oraz witaminy K.

Zawartość kwasu mlekowego nie jest jednak jedyną zaletą kiszonek. Istotne znaczenie mają także znajdujące się w nich witaminy. Kiszone owoce i warzywa dostarczają dużą dawkę witamin A, C, E i K. Zdaniem specjalistów już pięć łyżek kiszonej kapusty w pełni pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, która jest niezbędna dla zachowania odporności. Jednocześnie w kiszonkach znajduje się dużo witamin z grupy B, a przede wszystkim witaminy B1, B2 oraz B3. Pełnią one w ludzkim organizmie takie funkcje jak regulacja metabolizmu, wspomaganie trawienia białek i węglowodanów i zapobieganie rozwojowi anemii. Ponadto korzystnie wpływają na wygląd zewnętrzny, wygładzając skórę oraz wzmacniając włosy i paznokcie. Oprócz witamin kiszonki dostarczają dużą dawkę składników mineralnych, takich jak magnez, wapń, potas i fosfor. Spożywając kiszone warzywa i owoce można zatem zapobiec problemom związanym z niedoborem wymienionych powyżej witamin i składników mineralnych. Oczywiście, bardzo dobrym rozwiązaniem jest także picie soków z kiszonek, ponieważ substancje zawarte w warzywach i owocach przenikają do niego.

Kolejną zaletą kiszonek jest wspomaganie trawienia. Proces kiszenia poprawia strawność, a dodatkowo prowadzi do usunięcia cyjanków, hemaglutyniny i substancji gazotwórczych. Jednocześnie zostaje ograniczona ilość węglowodanów zawartych w owocach i warzywach, dlatego kiszonki są mniej kaloryczne. Jeden średniej wielkości ogórek kiszony zawiera tylko 12 kcal, podobnie jak miseczka kiszonej kapusty. Nie bez znaczenia jest fakt, że w kiszonych warzywach i owocach znajduje się dużo błonnika pokarmowego, który wspomaga pracę jelit i daje uczucie sytości.

Oprócz tego spożywanie kiszonek ułatwia zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej. Naruszenie tejże równowagi sprzyja rozwojowi wielu schorzeń, natomiast pH krwi powinno wynosić 7,365. Warto zaznaczyć, że kiszonki posiadają odczyn zasadowy, a zatem przyczyniają się do zmniejszenia zakwaszenia organizmu, chociaż wiele osób uważa, iż kiszone warzywa i owoce mają odczyn kwasowy.

Zdaniem niektórych naukowców kiszonki mogą także ograniczyć ryzyko rozwoju chorób nowotworowych. Przeprowadzone przez nich badania dowodzą, że w trakcie fermentacji wytwarzane są izotiocyjaniany, które wykazują działanie przeciwrakowe.

Jedynym powodem, dla którego nie należy przesadzać z ilością spożywanych kiszonek, jest wysoka zawartość soli. Powinny o tym pamiętać przede wszystkim osoby, którym zaleca się jej ograniczenie. Ryzyko nadmiernego spożycia soli nie zmienia jednak faktu, że każdy człowiek może czerpać korzyści z jedzenia kiszonek oraz picia ich soku. Można je polecić w szczególności osobom, którym zależy na pozbyciu się nadmiernych kilogramów. Kiszone warzywa i owoce to produkty, które są ważnym elementem wielu diet redukcyjnych. Umożliwiają ograniczenie wagi, a jednocześnie zapobiegają takim problemom jak nadmierny apetyt podczas odchudzania albo efekt jojo po zakończeniu diety. Jednocześnie kiszonki są często wykorzystywane w dietach redukcyjnych, dlatego warto po nie sięgnąć, jeżeli poszukuje się sposobu na usunięcie z organizmu nagromadzonych w nim toksyn. Ze względu na wspomniany już kwas mlekowy, kiszonki mogą stanowić bardzo dobrą alternatywę dla wszystkich osób, które nie chcą sięgać po sztuczne probiotyki. Po kiszone owoce i warzywa warto sięgnąć szczególnie wtedy, kiedy istnieje zwiększone ryzyko zniszczenia flory bakteryjnej, a zatem na przykład podczas antybiotykoterapii. Kiszonki są także polecane osobom, które dostrzegły u siebie objawy zakwaszenia organizmu albo niedoboru witamin i składników mineralnych, które są w nich zawarte.

Najzdrowsze kiszonki to takie, które zostały przygotowane samodzielnie w domu, ponieważ te kupowane w sklepach mogą zawierać sztuczne konserwanty. Przygotowanie kiszonych warzyw czy owoców nie jest wprawdzie zbyt trudne, ale zdaniem niektórych osób dość czasochłonne. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będą kiszonki ekologiczne, które są pozbawione szkodliwych dla zdrowia dodatków.